Akte van Overlijden

Komt een dierbare te overlijden dan moet dit aan de gemeente worden doorgegeven. Hiervoor is een officiële doodverklaring nodig. Zodra deze is ingevuld maakt de gemeente een akte van overlijden op. Dit is een officieel document waarop staat dat de persoon in kwestie is overleden. Met een uittreksel van de akte van overlijden kunnen nabestaanden abonnementen van de overledene opheffen en de uitvaartverzekering laten uitkeren.

Wanneer iemand overlijdt, dan moet een arts of schouwarts deze persoon eerst officieel doodverklaren. Dit gebeurt middels een doodverklaring. Pas daarna kunnen er stappen worden gezet om een akte van overlijden op te maken.

Doodverklaring of A-en-B verklaring

Een doodverklaring, ook wel bekend als een A-en-B verklaring, moet na het overlijden van een persoon worden ingevuld. Dit mag enkel door een erkende arts of een schouwarts gebeuren. De verklaring bestaat uit twee documenten, namelijk  een A document en een B document.

A document

Op het A document wordt aangegeven om wie het gaat en op welke datum de persoon is overleden. Is er twijfel omtrent het overlijden of gaat het om het overlijden van een minderjarige dan moet er altijd een gemeentelijke schouwarts bij worden geroepen. Is dit niet het geval dan wordt het document aan de nabestaanden of de uitvaartondernemer gegeven. Meestal betreft het de laatste partij. Deze geeft de verklaring op zijn of haar beurt weer af bij de gemeente. Vervolgens geeft de gemeente verlof tot begraving of verbranding. 

B document

Het B document is veel uitgebreider. Hierin komt te staan wat de precieze doodsoorzaak is en hoe deze tot de dood heeft geleid. Daarbij wordt er onderscheid gemaakt tussen natuurlijke dood, niet-natuurlijke dood en doodgeboren. Het B document wordt onder meer gebruikt voor landelijke statistieken en wordt na invulling dan ook doorgestuurd naar het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Akte van overlijden

Akte van overlijden opvragen

Zodra de gemeente de doodverklaring heeft ontvangen, wordt de akte van overlijden opgemaakt. Nabestaanden en de uitvaartondernemer kunnen hier een uittreksel van ontvangen. Dit kan per post of online.

Kosten akte van overlijden

Willen uw nabestaanden uw uitvaartvezekering laten uitkeren dan hebben zij altijd een uittreksel van de akte van overlijden nodig. Deze moeten zij of de uitvaartondernemer opvragen bij de gemeente. Aan deze uittreksels zijn kosten verbonden. Deze verschillen per gemeente. In de meeste gevallen liggen de kosten tussen de 10 en 20 euro.

Wat staat er op de akte van overlijden?

Een akte van overlijden is een officieel document waarop diverse gegevens van de overledene vermeld staan. Op een akte vindt u:

  • De voor- en achternaam van de overledene
  • Diens geboortedatum
  • Diens geboorteplaats
  • Wat de laatste woonplaats of verblijfplaats van de overledene was
  • De overlijdensdatum en het tijdstip van overlijden
  • De plaats van overlijden
  • De voor- en achternaam van de persoon met wie de overledene getrouwd was of een geregistreerd partnerschap had
4,4 / 5 stemmen
Wij gebruiken cookies We kunnen deze plaatsen voor analyse van onze bezoekersgegevens, om onze website te verbeteren, gepersonaliseerde inhoud te tonen en om u een geweldige website-ervaring te bieden. Voor meer informatie over de cookies die we gebruiken opent u de instellingen. Bekijk onze cookiepagina
Accepteer alles
Weigeren