Keurmerken binnen de uitvaartbranche

Iedere branche heeft keurmerken die de kwaliteit van een dienstverlening of product garanderen. Dit geldt ook voor de uitvaartbranche. Wat zijn de meest voorkomende keurmerken binnen de uitvaartbranche en wat houden ze in?

Keurmerk Uitvaartzorg

Dit is één van de bekendste keurmerken binnen de uitvaartbranche. Het Keurmerk Uitvaartzorg dateert uit 2006 en deelt keurmerken uit aan uitvaartondernemingen die bewezen hebben dat ze kwalitatief hoge diensten verlenen. Om hiervoor in aanmerking te komen, moeten ze aan een aantal strenge kwaliteitseisen voldoen. Stichting Keurmerk Uitvaartzorg hanteert hiervoor 6 basisbeginselen. Een onderneming moet:

  • Over bekwaam personeel beschikken
  • Een correcte uitvoering van de uitvaart garanderen (van begin tot eind)
  • Een transparante kostenbegroting hanteren
  • Regelmatig klanttevredenheidsonderzoeken houden
  • Een goede klachtenafhandeling hebben
  • Heldere afspraken maken over de uitvoering (en deze schriftelijk vastleggen)

Tegenwoordig zijn er meer dan 360 uitvaartondernemingen met een Keurmerk Uitvaartzorg. Wilt u weten welke uitvaartonderneming bij u in de buurt een Keurmerk Uitvaartzorg heeft? Kijk op Stichting Keurmerk Uitvaartzorg.

Keurmerk Persoonlijke Uitvaart

Dit keurmerk wordt gegeven aan uitvaartondernemingen die op een persoonlijke manier de uitvaart regelen. Dit houdt in dat ze geen gebruikmaken van vaste draaiboeken of protocollen. Om voor dit keurmerk in aanmerking te komen moet een uitvaartonderneming aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • De onderneming moet kleinschalig zijn en zich richten op lokale klanten
  • Uitvaarten moeten op maat worden samengesteld
  • Nabestaanden hebben alle tijd om de uitvaart samen te stellen
  • De uitvaartverzorger die de uitvaart samenstelt is ook degene die het uitvoert
  • De uitvaartverzorger heeft persoonlijke aandacht voor de nabestaanden en geeft hun alle vrijheid m.b.t. de uitvaart
  • Er worden minstens 12 nieuwe beoordelingen per jaar gehouden. De gemiddelde score moet daarbij een 7 van de 10 zijn.
  • Klanten betalen alleen voor geleverde diensten en producten
  • Een klant kan meerdere gesprekken aanvragen om de uitvaart te regelen
  • Een klant ontvangt op korte termijn een concept van de begroting. Uiterlijk één dag nadat de uitvaart is geregeld

Op de site van Keurmerk Persoonlijke Uitvaart ziet u welke uitvaartondernemers over een keurmerk beschikken.

BGNU

Technisch gezien is Branchevereniging Gecertificeerde Nederlandse Uitvaartondernemingen (BGNU) geen keurmerk, maar een branchevereniging. Echter, om hierin opgenomen te worden, moeten uitvaartorganisaties aan strenge kwaliteitscriteria voldoen. Leden moeten aangesloten zijn aan het Keurmerk Uitvaartzorg en het Nationaal Vakexamen Uitvaartzorg afleggen. De vereniging gaat uit van de volgende beginselen:

  • Transparantie - Klanten van aangesloten organisaties weten precies welke kosten ze kunnen verwachten
  • Betrouwbaarheid - Aangesloten uitvaartorganisaties komen altijd hun afspraken na
  • Medeleven - Aangesloten organisaties tonen medeleven door hun klanten zo goed mogelijk van dienst te zijn en ze te ontzorgen
  • Keuzevrijheid - Nabestaanden van aangesloten uitvaartorganisaties hebben alle vrijheid om de uitvaart naar eigen inzicht in te richten

Voor meer informatie over de branchevereniging kunt u terecht op BGNU.
Wij gebruiken cookies We kunnen deze plaatsen voor analyse van onze bezoekersgegevens, om onze website te verbeteren, gepersonaliseerde inhoud te tonen en om u een geweldige website-ervaring te bieden. Voor meer informatie over de cookies die we gebruiken opent u de instellingen. Bekijk onze cookiepagina
Accepteer alles
Weigeren